sunnuntai 29. toukokuuta 2016

Animaation tekemistä, ohjausta ja Sway:n kokeilua


Animaatio
Halusimme kokeilla pienten
kanssa animaatiota. Asiaa oli lähestytty keskustelemalla, rakentelemalla ja kehittelemällä äidinkielen, kuvaamataidon, käsityön ja matematiikan tuokioihin integroituvaa miljöötä. Olimme päättäneet laittaa animaation aiheeksi ja nimeksi Parkkitalon avajaiset. Työskennellessämme yhteistyössä koko ryhmän kanssa olimme ylittäneet ajattelun tasolla  monia kynnyksiä ja ratkaisseet eteen tulleita käytännön pulmia ja ongelmia.

Kevään viimeisellä Olli-mentorin tunnilla sitten kuvasimme animaatioelokuvan Parkkitalon avajaiset. Huvittavaa oli, että vaikka aiheeseen oli käytetty kohtuullisen paljon intensiivistä työskentelyä, niin lopputulos sitten olikin muutaman sekunnin mittainen :). Tekijät olivat ylpeitä työstään.

Tästä opimme taas, että tärkeintä ei usein olekaan se maaliin tuleminen, vaan matkalla olo! :)








GoTalk-sovellus
Erityishuoltopoliklinikan puheterapeutti ja kommunikaatio-ohjaaja kävivät opastamassa luokan aikuisia sovelluksen käytössä. Tavoitteena on vahvistaa kaikkien lapsen kanssa työskentelevien aikuisten taitoja tukea kommunikointia ja vuorovaikutustaitoja sellaisen lapsen, joka ei kykene siihen ilman apua. Kun kaikki lapsen kanssa työskentelevät aikuiset osaavat käyttää lapsen käyttämiä sovelluksia, sitoutuminen vahvistaa oppimista ja työkalun mielekkyyttä. Jokainen aikuinen osaa nopeasti tehdä lapsen puhetta tukevan sivun sovellukseen, ja tällä tavalla vahvistaa lapsen kertomisen taitoja ja osallisuutta. Yhteistyö tuottaa hyvää tulosta.


Sway
Kevään etenemistä kuvasimme Office 365:n Sway:n avulla. Mentorimme Olli opasti käytössä. Tutkimme luontoa sekä netin, kirjan että konkreettisesti lähiympäristössä retkeilyn avulla. Sway:n esitystä tekemällä oppilaat kertasivat opetettavan asian useasti:
  1. Ensin etsittiin luonnosta kohde, joka kuvattiin. 
  2. Luokassa kuvia työstettiin ja liitettiin sovellukseen. 
  3. Lopuksi kuviin lisättiin tekstiä. 
  4. Esitykset oli helppo katsoa yhdessä ja myös silloin kerrattiin opetettavat asiat uudelleen.
Kertaaminen on tärkeä oppimista vahvistava keino. Kertaamisen ongelmana on usein kyllästyminen saman asian toistamiseen. Sway:n käytössä kertaaminen tapahtui aina vähän erilaisen tehtävän kautta ja siten myös mielenkiinto säilyi opettavassa asiassa. Kuin huomaamatta asiat toistettiin useaan kertaan.

Keväinen luonto tarjoaa ihmeteltävää.
Lukuvuoden aikana olemme oppineet käytämään Ipadia erilaisissa oppimiseen liittyvissä tilanteissa. Yksi selkeä oppilailla kehittynyt taito on tiedon etsiminen. Aiheesta osataan poimia hakusana, jolla tietoa voi etsiä. Toki luotettavan ja sopivan tiedon käyttäminen on edelleen haasteellista, mutta käsitteiden hallinta on jo hyvää.



Aurinkoista kesälomaa kaikille!


sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Oman toiminnan sanallistaminen ja ohjelmoinnin alkeita

Oman toiminnan ohjaus


Oppilaan voi olla vaikeaa sanallistaa omaa toimintaansa puhuen. Puhe helpottaa lapsen kykyä ohjata toimintaansa. Kun lapsen on vaikea suoraan kertoa omaa toimintaansa, on sitä hyvä harjoitella selkeiden kuvasarjojen avulla. Tällöin oma toiminta ei vie tarkkaavaisuutta ja puhuminen on pääasia.




Puppet Edu  ohjeistaa aamutoimissa.
Oppilaat ovat harjoitelleet tätä iPadin Puppet Edu sovelluksella. Sovellukseen voidaan siirtää tai kuvata kuvia, joihin voidaan äänittää tarvittava ohjeistus. Oppilaat tekivät ohjeistuksen aamutoimista. Sovellus tekee kuvista ja äänestä videon, jota lapsen on helppo katsoa. Sovelluksella on tarkoitus opettaa oppilaille oman puheen kautta tapahtuvaa ohjeistamista niin, että
oppilas osaisi vähitellen ilman kuvia tai sovellusta käyttää puhetta toimintansa ohjeistamiseen. Ääneen ohjeistamisesta lapsi siirtyy vähitellen ohjaamaan sisäisen puheen avulla toimintaansa.
Mahdolliset "jumiutumiset" toiminnassa jäävät
vähemmälle ja toiminta sujuvoituu.

Soveluksella on näppärä tehdä myös yleisiä ohjeistuksia
sellaisia toimintoja varten, mitkä ovat lapselle vaikeita ymmärtää tai
lapsen yleinen päivän struktuuri vaatii jäntevää ohjeistusta.


Itse tekemällä oppii.
Samaan käyttötarkoitukseen soveltuvat monet muutkin sovellukset, kuten Story Creator. Hampaiden hoitoa varten oppilaat tekivät kyseisellä sovelluksella omat ohjekirjaset. Samaan aiheeseen liittyen teimme myös wordin avulla julisteet opastamaan hampaiden hoitoa.
Tekniikka ei suinkaan vähennä 
kädentaitoja vaan monipuolistaa niitä.

Ohjelmoinnin alkeita

Värit auttavat hahmottamisessa.
Kuinka saada hahmo liikkumaan ja kertomaan haluttuja asioita? Tähän kysymykseen löysimme vastauksen Scratch Jr:lla. Aiheena oli oma koulu, josta oppilaat valitsivat kukin oman mieluisan paikan. Tämä paikka kuvattiin sovelluksen taustakuvaksi ja siihen oppilaat lisäsivät oman hahmonsa sovelluksesta. Hahmon ja taustan valitsemisen jälkeen alkoi käskyjen antaminen hahmolle. Tarkoituksena oli, että hahmo esittelee paikan kiertäen tilaa ja kertoen joko kirjoitetusti tai äänittäen paikasta.
Sovelluksen käyttö on aika selkeää, mutta monet oppilaat tarvitsivat 
silti aikuisen ohjausta tekemisessä. Tekeminen olikin hyvä jaksottaa 
pieniin pätkiin ja lisätä toimintoja vähitellen, jotta oppilaiden 
keskittyminen ja oppiminen olisi tehokasta. 

Rekku taitaa pitää liikunnasta.
Tuotosta tärkeämpää tässä oli itse tekeminen. Sovelluksen avulla oppilaat joutuivat hahmottamaan eri suuntia ja etäisyyksiä. Lisäksi käskyt piti osata laittaa tietyssä järjestyksessä. Sovelluksen käyttöä helpottaa käskyjen värit, jotka auttavat hahmottamaan kokonaisuutta. Aluksi oppilaat saivat vapaasti kokeilla eri toimintoja, jotta niiden käyttäminen varmistuisi. Jos haluaa tästä parhaimman hyödyn oppimiseen, kannattaa sovellusta käyttää useasti, jotta sen hallinta tulisi oppilaille mahdollisimman helpoksi ja siten keskittyminen itse ohjelmointiin paranisi.